Een tijdje geleden kwam ik in contact met Wendy van Hemert. Zij is slaapcoach en helpt ouders om beter te slapen en hun kind een fijn ritme en rust te geven om lekkerder te slapen. Speciaal voor Moe-dig schreef zij een artikel waarin ze vertelt hoe belangrijk slaap is, maar vooral ook tips geeft om je jonge kind lekkerder te laten slapen. Daarbij ook tips om zelf beter te slapen, dus win win. Hopelijk kan je er zo voor zorgen dat slaapgebrek steeds minder wordt.

Voor mij is slapen best een dingetje. Ik ben van kind af aan geen makkelijke slaper geweest en slaap vaak onrustig. Heel lastig, zeker met de vermoeidheidsklachten die ik heb. Ik heb wel gemerkt dat een goed slaapritme wonderen doet. Wendy kan hier veel meer over vertellen dus dat laat ik haar vooral zelf doen!

De beste slaaptips voor jou en je kind

Hoe belangrijk is slaap?

Een gezonde nachtrust is ontzettend belangrijk voor ons lichaam, gedurende de nacht krijgt het lichaam een onderhoudsbeurt die we nodig hebben om te herstellen van de dag.

Te weinig slaap betekend dus dat het lichaam onvoldoende kan herstellen en te weinig energie kan opbouwen voor de volgende dag.  Met als gevolg dat je je minder goed kan concentreren, je bent prikkelbaar, je staat vermoeid en vooral ook moeilijk op. Je immuunsysteem gaat achteruit, dus sneller vatbaar voor een griepje.

Ben je ouder van een slecht slapend kindje? Dan heeft slecht slapen niet alleen gevolgen voor jou maar ook voor je kleintje.  Goed slapen is iets wat je als kind aangeleerd krijgt. Hoe werkt dit nu precies?

Een goede slaapbasis

Een goede slaapbasis wordt vooral gedurende de eerste twee levensjaren gelegd. Hoe je dus als kind leert slapen, bepaalt mede hoe je als volwassenen slaapt. Een baby wordt niet geleverd met een kant-en-klare slaapbasis of slaaphouding. Goed slapen is zo makkelijk niet, het moet echt worden geleerd. Baby’s slapen niet vanzelf goed en lang, jij zult ze de weg naar dromenland moeten wijzen.

Hoe belangrijk slaap is, blijkt wel uit het feit dat een mens langer zonder voedsel kan leven dan zonder slaap. Een paar weken zonder eten leidt tot de dood. Zonder slaap is dit al na tien dagen! Gelukkig komt het niet zo ver omdat je altijd wel slaap bij elkaar sprokkelt. Met sprokkelwerk kom je een heel eind alleen echte goede diepe slaap haal je er niet mee. Juist die diepe slaap is nodig alleen dan komt je baby tot rust en kan hij groeien.

Wat zijn de gevolgen van slaapgebrek?

Gebrek aan slaap kan bij je baby leiden tot:

  • oververmoeidheid
  • overprikkeling
  • groeiachterstand(baby maakt tijdens het slapen het groeihormoon aan)
  • verminderde weerstand
  • geheugen-, concentratie- en leerproblemen.

Als je baby slecht slaapt betekend dat jij als ouder ook wat uren slaap mist. Ouders leveren gemiddeld twee maanden slaapt in gedurende het eerste jaar met hun baby. Van deze ouders wordt 38% ’s nachts nog steeds gewekt als een baby een dreumes (1jaar) is geworden.

Slaap gebrek bij ouders kan leiden tot:

  • verminderde weerstand
  • je komt nergens meer aan toe
  • geheugen-, concentratie- en leerproblemen
  • slechter eten (meer honger)
  • korter lontje
  • burn out
  • depressie
  • relatie problemen

Conclusie: Goed slapen is dus heel belangrijk! Niet alleen voor jullie baby maar ook voor de ouders.  

Hoe kan je slaap verbeteren?

Om beter te slapen zijn natuurlijk tips mogelijk. Hieronder staan er een aantal die je kan gebruiken voor je kind en jezelf.

Een aantal slaaptips voor jullie kind

  • Slaapt je kleintje te kort? Zorg dan voor meer slaapjes overdag of vervroeg de bedtijd
  • Ga ’s ochtends een rondje wandelen. Ochtendlicht zorgt ervoor dat de hormoonhuishouding goed ingesteld wordt en bevorderd het slapen.
  • Troost je kleintje! Probeer wel zo veel mogelijk op de slaapkamer te blijven.
  • Wil je kleintje echt niet slapen maar is een slaapje echt nog nodig? Ga dan desnoods een rondje wandelen zodat het slaapje in de kinderwagen kan of een rondje rijden met de auto!

Slaaptips voor jou

  • Breng regelmaat in je slaap, ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op.
  • Wandel in de buitenlucht. Het liefst ’s ochtends
  • Eet gezond en voldoende
  • Stop met cafeïne vlak voor bedtijd
  • Telefoon en tv uit 1 uur voor je gaat slapen.
  • Neem een warm ontspannen bad of douche voor het slapen gaan.

Mochten deze tips niet genoeg zijn, kan je natuurlijk contact met Wendy opnemen om specifieker hulp te krijgen bij het slapen van je kind!

Mocht je nou moe zijn zijn hier de beste tips om goed voor je kinderen te zorgen als je moe bent.

Mocht je in de tijd van corona moeite hebben met je dag plannen, kijk dan eens naar deze training!

Hoe belangrijk is slaap? De beste tips om beter te slapen voor jou en je jonge kind. #ouders #moeder #moe #opvoeding #slapen #slaap #slaapcoach #slaapgebrek

Laat een reactie achter