In de tijd dat ik blog heb ik best regelmatig tags ingevuld en dat blijf ik ook erg leuk vinden! De laatste die ik invulde is alweer een tijdje geleden en was de 25 foodvragen tag. Erg leuk, maar nu wil ik een tag die perfect past bij waar ik mee bezig ben, namelijk gezond leven als moeder! Aangezien deze nog niet bestaat heb ik hem zelf maar eens gemaakt.

1. Wat is jouw ontbijt?

Mijn ontbijt is bijna altijd ongeveer hetzelfde. Ik eet meestal magere kwark met een handje noten en kaneel. Als ik behoefte heb aan variatie eet ik wel eens chiazaadpudding of we maken in het weekend wel eens een roereitje of iets dergelijks. Maar de basis is echt heel simpel. Het is snel, gezond en vult goed en dat is wat ik in de ochtend wil.

2. Hoeveel groente eet je gemiddeld?

Best veel. Mijn lunch bestaat vrijwel altijd uit salades, bijvoorbeeld deze bietjessalade, dat is al zo 2 tot 3 ons groente. Ik eet overdag vaak nog wel ergens een stuk komkommer of andere rauwkost. Bij mijn avondeten eet ik ook rustig 2 ons groente, soms meer. Ik eet weinig koolhydraten, dus dat betekent dat je meer eiwitten, vetten, maar ook groente eet, dus dat gaat echt hard.

Gezond leven als moeder groente

3. Als je kinderen iets lekkers krijgen, eet jij dan altijd mee?

Nee, ik eet zeker niet altijd mee. Een enkele keer wel, bijvoorbeeld toen we vorige week een Italiaans ijsje haalden wilde ik er ook wel een. Maar een koekje of snoepje hoef ik echt niet. Alleen al omdat dat veel te veel invloed heeft op mijn diabetes en ik graag een gezonder gewicht wil. Dan is het gewoon niet handig om mee te eten. Overigens krijgen mijn kinderen ook niet heel veel, maar wel meer als ik voor mezelf wil.

4. Hoe zorg je voor voldoende beweging?

Ik probeer elke dag een stukje te wandelen, met Ruub te gaan fietsen of iets dergelijks. Maar ik denk wel dat er meer in zou zitten qua beweging. Dit is het moeilijkste punt voor mij, dagelijks meer bewegen, ook als ik moe ben. Meer in huis doen zou trouwens ook schelen qua beweging vrees ik.

5. Doe je aan sport?

Ja, ik ga een of twee keer per week naar de sportschool voor meestal fitness. Ik merk dat ik dat vaak lekkerder vind als in een groep bewegen. Soms ook lekker om een les pilates mee te pakken, maar muziekje aan en lekker zelf sporten heeft meestal mijn voorkeur.

6. Eet je wel eens iets wat je niet aan je kinderen wil geven omdat het ongezond is?

Los van soms een glas wijn of nootjes zelden momenteel. Ik ben gewoon heel erg veel bezig met gezond leven en daarom moet ik bepaalde keuzes maken. Dat betekent effectief dat ik gezonder eet als mijn kinderen.

7. Zijn de snoepjes thuis wel eens “toevallig” op?

Nee, niet meer. Precies om de redenen die ik al noemde. Ik moet er wel bij zeggen dat hoe lekker Cas stroopwafels ook vind, ik ze maar niet koop. Dan ga ik wel moeite hebben om er af te blijven dus maak ik het mezelf te moeilijk. Niet handig en verstandig en dat ontwijk ik liever.

8. Hoe zorg je voor je eigen behoeftes en tijd voor jezelf?

Ik probeer regelmatig rust te nemen en iets leuks te doen. Ik denk wel dat ik hier soms meer aandacht aan mag besteden. Wat ik regelmatig doe is een paar uur opvang regelen voor de kinderen en dan zelf iets gaan doen wat ik nodig heb. Of soms dat mijn man lekker thuis is met de kinderen en ik de deur uit ga. Maar het evenwicht is wel zoeken. Ik vind vooral het evenwicht tussen voldoende rust nemen, wat ik momenteel nou eenmaal nodig heb, zelf voor mijn kinderen zorgen en tijd voor mezelf soms best lastig.

9. Hoe laat ga je naar bed?

Vrijwel altijd uiterlijk een uur of 10, regelmatig eerder. Sowieso doe ik in de avonden weinig met mijn beperkte energie. Ik ben snel moe en moet echt voldoende rust nemen om de dagen op een fijne manier door te komen. Dat is ook waarom ik vaak tijdens het middagslaapje van Ruub, als Cas op school zit, ook even ga liggen. Ik voel me dan beter en ben ook een betere moeder. Goed voor mezelf zorgen dus.

10. Doe je aan diëten?

Ja en nee. Ik wil afvallen en ik heb diabetes. Dus ja, ik eet heel gezond, maar ik doe niet aan weight watchers of andere diëten. Maar aan de andere kant eet ik heel koolhydraatarm en wil ik echt een gezonder gewicht, vooral omdat ik uiteindelijk van de diabetesmedicatie af wil.

11. Wat vind je van je lichaam?

Ik ben dik, dat is heel simpel. Maar ik voel mezelf niet lelijk, ik vind mezelf niet minder waard en eigenlijk ben ik behoorlijk positief over mijn lichaam. Waar ik soms wel moeite mee heb is mijn gezondheid. Ik ben 37 en heb kanker gehad, een schildklier die niet meer werkt (door de bestraling) en heb diabetes. Ik zou zo graag willen dat mijn lichaam wel gezond was. Dat is dus ook de voornaamste reden om te willen afvallen. Diabetes heb je nou eenmaal minder last van als je weinig overgewicht heb. Ik vind mezelf het waard om daarvoor te zorgen.

12. Wat zou je anders willen doen om gezonder te leven?

Ik zou overdag meer mogen bewegen, meer op pad gaan. Daarbij denk ik dat ik vaker zou moeten kiezen om iets te doen waar ik behoefte aan heb. Lekker een boek lezen, met een vriendin afspreken of naar de sauna. Ik ben hier al heel actief mee bezig, maar in het kader van gezond leven als moeder valt hier absoluut verbetering te halen!

Dit was de gezond leven als moeder tag! Ik tag Eva en Minke om deze ook in te vullen. Wil je de gezond leven als moeder tag ook invullen zou ik het erg leuk vinden als je mij tagt en even een berichtje stuurt dan kan ik hem ook lezen!

Gezond leven als moeder #gezondheid #voeding #eten #moeder #opvoeding

2 reacties

  1. […] Bedacht door Maaike. […]

  2. […] Maaike van Maaikeschrijft op werd ik getagd voor de gezond leven als moeder tag. Nu ik bezig ben met afvallen is dat natuurlijk een super tag om in te vullen. Dus dat vond ik erg […]

Laat een reactie achter