Ik denk dat elke ouder van jonge kinderen het wel kent. Eén van je kinderen is de hele nacht al heel onrustig aan het slapen. Hierdoor moet jij constant je bed uit omdat je kind de gewenste aandacht te geven. Met Cas hebben we anderhalf jaar lang gebroken nachten gehad en nog steeds komt hij heel regelmatig ‘s nachts. Het is gewoon een slechte slaper, maar door een aantal dingen gaat het voor hem wel beter. In dit artikel lees je 5 tips zodat je kind beter kan slapen en die bij ons wel werken.

Eindig de dag op een rustige manier

Als jij, als ouder, 5 minuten voordat je kind naar bed gaat nog met hem aan het voetballen of stoeien bent, is het onmogelijk om van je kind te eisen dat hij/zij daarna gauw in slaap valt. Door alle adrenaline die zich heeft verspreid tijdens dat potje voetbal of stoeien, kan jouw kind namelijk nog lang niet slapen. Eindig de dag bijvoorbeeld rustig op de bank met een glas warme (chocolade)melk, zodat het lichaam van je kind tot rust kan komen en hij/zij in eerder in slaap valt.

kinder beter slapen

Zorg voor een herkenbaar slaapritueel

Het is erg handig om samen met je kind een ‘slaapritueel’ te ontwikkelen. Dit kan betekenen dat je aan kleine kinderen iedere avond een boekje voorleest, of een liedje zingt. Wij gaan met beide kinderen iedere avond naar boven naar de badkamer. Daar wassen, plassen en tanden poetsen. Daarna pyjama’s aan en op Cas kamer even knuffelen. Afwisselend brengen we allebei een kind naar bed waarbij we een verhaaltje voorlezen, even knuffelen en met een muziekje van de babyfoon aan in bed leggen. Ook als we de kinderen alleen naar bed brengen hebben we een vergelijkbaar ritueel.

Lees ook: wat slaapgebrek met me doet.

Praat met je kind!

Waarom wil je kind toch niet naar bed? Probeer erachter te komen waarom je kind zich niet fijn voelt als hij/zij naar bed moet. Is je kind bang in het donker, laat dan een lichtje aan en de deur op een kier. Maar ook een gesprek over de dag met kinderen net voor het slapen, maakt dat ze de dag kunnen verwerken. Dit is namelijk een goed moment om te praten of je kind nog iets bijzonders heeft meegemaakt op school of tijdens het buitenspelen.

moeder en kind 5 tips om te zorgen dat je kind beter gaat slapen

Zorg voor de juiste omgeving

Een kamer die niet te warm of te koud is, is erg belangrijk voor het kind. Daarnaast is het handig om een ‘vriend’ te kiezen samen met je kind, neem bijvoorbeeld: een knuffel. Een kind kan een knuffel vertrouwen, waardoor het zich veiliger voelt in die donkere kamer en daardoor beter kan slapen. En als je kind dan eindelijk slaapt, wil je niet dat het té vroeg wakker wordt door de lichtinval op zijn/haar kamertje. Zorg voor goede raambekleding. Neem bijvoorbeeld een verduisteringsgordijn of verduisterend rolgordijn. Met deze raamdecoratie zorg je er in ieder geval voor dat jouw kind niet wakker wordt door de lichtinval.

Maak afspraken

Wat bij ons ook erg goed werkt is afspraken maken met je kind. Ruub heeft nog al eens de neiging om te spelen in bed in plaats van te gaan slapen. Even is dat niet erg, maar dat werd echt te gek. Nu hebben we met hem afgesproken dat hij niet gaat spelen, maar slapen en dat werkt echt. Cas is vaak vroeg wakker en hem helpt een slaaptrainer zowel in de nacht als in de hele vroege ochtend om te snappen dat hij nog moet slapen. Dat scheelt echt heel veel!

Ga jij deze tips ook gebruiken om te zorgen dat je kind beter gaat slapen?

5 tips om te zorgen dat je kind beter gaat slapen. #kinderen #opvoeding #slapen #nachtrust

*samenwerking*

Laat een reactie achter